Frågor & Svar

  • Vad betyder ESD?

ESD står för Electro Static Discharge / elektrostatisk urladdning.

 

  • Vad är betyder det om något är märkt med EPA?

EPA står för ESD Protected Area, dvs en yta eller ett rum som är ESD-skyddad och där riktlinjerna för ESD-skyddet ska beaktas och följas. 

 

  • Vad är skillnaden mellan dissipativa och konduktiva egenskaper?

ESD skyddsprodukter har olika elektriska ledningsegenskaper som klassas som dissipativa (resistansområde >1x104 Ω – <1x1011 Ω), konduktiva (<1x104 Ω) och ledande.

 

  • Vad är skillnaden på en dissipativ och en skärmande förpackning?

En skärmande förpackning (påse, kartong, låda etc) har ett skärmande lager i konstruktionen, ofta ett metallager, som förhindrar elektrostatiska urladdningar att tränga igenom förpackningen och skyddar den känsliga elektroniken. All känslig elektronik (ESDS Electro Static Sensitive Device) ska förvaras och transporteras i en skärmande förpackning utanför EPA.

Dissipativa förpackningar är främst avsedda för mekanik/ej ESD känsligt material och komponenter som ska tas in på en EPA, dissipativa påsar kan även fungera som dammskydd för ESD känsliga produkter och material inom ett EPA.    

 

  •  Hur förvarar man ESD skyddat material på bästa sätt för att förlänga hållbarheten och bibehålla produktens kvalité?

De flesta dissipativa produkterna är färskvara där det aktiva ämnet försämras och bryts ner över tid, merparten av produkterna/materialet har en garanterad hållbarhet på mellan 6-12 månader men det finns även material med 3 års funktionsgaranti och permanenta egenskaper. Gemensamt för de flesta dissipativa materialen är att egenskaperna påverkas av UV-strålning - förvara därför materialen där det är mörkt och/eller i stängda kartonger.

 

  • Kan man beställa andra måttanpassade produkter (påsar, mattor, skum mm) och specialprodukter efter kundbehov?

Absolut, vi kan anpassa och skära till både mattor, kartonger och skum i önskade mått och specifikation. Vi har även stora möjligheter och flexibilitet att ta fram kundanpassade produkter, kontakta oss gärna med dina frågor eller behov så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa till. 

 

  • Vad är det för innermått på Fami-lådorna?

Alla mått på våra påsar och kartonger avser innermått. När det gäller våra transport-, lager- och plocklådor anges yttermåtten. 

 

  • Vilka villkor gäller vid en eventuell retur och hur genomförs returen?

Vid eventuella reklamationer eller returer ska vi kontaktas senast 10 dagar efter att ni mottagit leveransen. Misstänker ni transportskador är det viktigt att påtala och dokumentera detta på transportdokumenten och till chauffören i samband med att ni tar emot leveransen, ta kort även kort på det skadade emballaget. 

 

  • Vad har ni för leveranstider? Hur långleveranstid är det på en produkt som inte är en lagervara?

Vårt lager i Malmö är utan motsvarighet Norra Europas största lager inom vår bransch där vi har merparten av vårt standardsortiment tillgängligt för omedelbar leverans. När det gäller produkter som inte finns tillgängliga direkt från lager är den genomsnittliga leveranstiden 2-3 veckor. (Gäller dock inte våra produktionsutrustningar)   

 

  •  Skeppar ni utanför Sverige?

Ja, vi skeppar både inrikes och utrikes.

 

  • Kan man handla hos er som privatperson?

ESD-Center är verksamma inom B2B men vi säljer även till privatpersoner, kontakta oss om hur vi kan hjälpa dig.

 

  • Vart finns era lager?

Malmö är vårt huvudkontor och här finns vårt huvudlager. Alla inkommande leveranser kommer till Malmö för att därifrån skickas vidare till våra lager i Ski, Norge och Pärnu, Estland. 

 

  • Hur kommer man i kontakt med er?

Vi älskar att prata med våra kunder därför rekommenderar vi alltid att kontaktar oss på telefon +46 40 36 32 40 för snabbast möjliga support, men självklart når ni oss även på sales(at)esd-center.se. Ni hittar även kontaktuppgifter till våra medarbetare under kontakta oss

 

  • Kan man besöka era kontor och lager, och eventuellt handla direkt på plats?

Vi tar gärna emot besök på våra kontor men vill att ni hör av er i förväg för att boka mötet så att vi bland annat kan förbereda oss inför ert besök.

Det gäller även om ni önskar hämta era varor på våra lager, kontakta oss i förväg så att vi kan säkerställa att leveransen är klar för hämtning.